Klímagyártók és trendek a világban

Klímagyártók és trendek a világban

Magyarországon évek óta pörög a légkondicionáló berendezések piaca, egyre többen szereltetnek klímát a lakásukba. Az iparágat az építőipar növekedése is húzza magával, mivel az új építésű ingatlanokban általános a klímabeépítés. Világszinten pedig szinte robbanás előtt áll a piac. A Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint világszerte 2018-ra már több, mint 1,5 milliárd épületben használnak klímaberendezést, és az évszázad közepére ez a szám akár 5,5 milliárd fölé emelkedhet.

Különösen a nagy, fejlődő országokban várható, hogy a következő évtizedekben ugrásszerűen megnő az igény a klímára. Ezekben az országokban (különösen Kínában, Indiában, Brazíliában és afrikai országokban) növekszik a népesség, folyamatos az urbanizáció és emelkedik az életszínvonal, egyre többen válnak a középosztály tagjává, ami biztosítja a keresletet. Közös bennük az is, hogy a földrajzi elhelyezkedésükből adódóan a globális felmelegedés hatására egyre sürgetőbb lesz az épületek hűtésrendszerének megoldása. A klímaberendezések üzemeltetése rengeteg energiát igényel, ami probléma lehet a gazdaság számára, így hosszú távon azoknak a gyártóknak lesznek igazán jók a piaci pozíciói, akik az energiahatékonysági fejlesztésekben is élen járnak.

Érdemes áttekinteni mindezek tükrében a jelenleg legmaghatározóbb szereplőket a légkondicionáló berendezések gyártói piacán. Kína nagyságát és felvevőpiacát ismerve talán nem meglepő, hogy a globális piac volumenének több mint felét a három legnagyobb kínai vállalat adja: a Haier, a Midea és a Gree Electric. Közülük a Gree Electric a legnagyobb szereplő a lakóépületekbe gyártott klímaberendezések piacán. Európában talán a Midea a legismertebb a kínai gyártók közül: saját márkanéven lehet találkozni a legkondicionáló berendezéseivel. Mindhárom vállalat más háztartási kis- és nagygépeket is gyárt. A legnagyobb klímagyártó vállalat az amerikai Carrier, amely világszerte 170 országban van jelen, és a légkondicionálók mellett több márkanéven árul elektronikai berendezéseket. Szintén fontos amerikai szereplő a Whirpool, amely portfoliója alapján nem elsősorban a klímapiacon meghatározó, hanem valamennyi háztartási kis- és nagygéppiacon, de nagysága miatt kihagyhatatlan. Japánban a Daikin a legnagyobb és legismertebb vállalat innovációjának köszönhetően. Messze megelőzi a Mitsubishit, a Hitachit vagy Toshibát, sőt, miután 2006-ban megvásárolta a malajziai OYL Group nevű vállalatot, a Carrier után a második legnagyobb klímapiaci szereplővé vált a világon, de több márkanéven is gyárt elektronikai eszközöket. A meghatározó dél-koreai vállalatok az LG és a Samsung, amelyek szintén globális szereplők, termékeikkel szinte mindenhol lehet találkozni. És érdemes még megemlíteni a Voltas nevű indiai céget, amely a legismertebb és legnépszerűbb gyártó Indiában, a Samsungot és a Daikint maga mögé utasítva az országban. A Voltas a nálunk is ismert, többek között gépkocsikat is gyártó TATA Group tagja.

A piacot jelentősen átrendezheti az az innováció, amelyet az év elején egy szingapúri kutatócsoport talált fel. A National University of Singapore kutatói egy olyan vízalapú hűtési megoldást találtak fel, amely a mai technológiánál kevesebb környezetre káros anyagot bocsát ki, és mintegy 40%-kal kevesebb energiát használ. Az innováció abban áll, hogy a levegőt először egy papírszerű membránon vezetik át, amely eltávolítja a levegő nedvességtartalmát, majd ezt követően kerül a hűtőmodulba, amelyben vízcsatornákon keresztüláramoltatva a harmatpont elvét kihasználva megy végbe a hűtés. Így a káros vegyi anyagokat teljesen kiiktatták a folyamatból. A kutatás még folyik, a tömeggyártás kezdetének időpontja egyelőre nem ismert, de idén már olyan beállításokat tesztelnek, mint a valós idejű energiafigyelés és -szabályozás, valamint a felhasználóbarát megjelenés. Ha ezt az új technológiát bevezetik, minden bizonnyal komoly pozíciót fog szerezni a légkondicionáló berendezések piacán.